Gastvrouwen werken ‘Zichtbaar onzichtbaar’
Zo omschrijven wij de activiteiten van Els Uitvaartzorg gastvrouwen. De selectie is grondig, ons team is samengesteld uit kundige, empathische dames. Zij weten, voor aanvang van de dienst, alles wat van belang is over de overledene en de nabestaanden, maar ook over de locatie waar de afscheidsdienst gaat plaatsvinden.
Wij zetten onze dames graag eens in het zonnetje, aangezien zij onmisbaar zijn voor een goed verloop van de uitvaartdag. Onze uitvaartspecialistes hebben de regie over de uitvaartdag en informeren iedere betrokken partij. Tevens ontzorgen, inspireren en ondersteunen zij de betrokken nabestaanden. Op de uitvaartdag komen er echter nogal wat activiteiten voorbij, waarbij de ondersteuning van de gastvrouw onmisbaar is. Ik geef een paar voorbeelden om dit meer inzichtelijk te maken.
Een familie wenst de afscheidsdienst in een lokaal restaurant en nadien de begrafenis op een nabijgelegen natuurbegraafplaats. Het restaurant of de specifieke gelegenheid waar de dienst gaat plaatsvinden, dient voorbereid te worden op de ontvangst van de overledene en genodigden. De indeling van de ruimte gaat in overleg met de uitvaartspecialiste en wordt opgesteld. Daarna worden de benodigde handelingen, zoals de placering van de genodigden, maar ook het plaatsen van diverse zaken, denk aan kaarsen, schragen, pilasters, bloemstukken, drankjes, etc., geregeld.
Bij ontvangst van de genodigden, helpen onze gastvrouwen de gasten bij de ontvangst, waar men kan plaatsnemen en ondersteunen zij de mensen die wat minder mobiel zijn. Zij zijn op dat moment het aanspreekpunt voor de gasten. Dit alles zorgt ervoor dat de ontvangst soepel verloopt. De gasten voelen zich welkom. Zijn er wellicht gasten die bepaalde wensen hebben voor wat betreft hun zitplaats? Denk aan iemand die met een rolstoel binnenkomt, er zullen dan wellicht stoelen verplaatst moeten worden en onze gastvrouw heeft dit in een ogenblik geregeld. De gasten worden gerustgesteld en voelen zich welkom.
De gastvrouw heeft vanzelfsprekend een groot probleemoplossend vermogen. Tijdens de dienst kan het gebeuren dat iemand een kriebel in zijn keel krijgt en dan schiet de gastvrouw te hulp met een snoepje of flesje water. Het komt echter ook wel eens voor dat iemand onwel wordt en dan staat de gastvrouw de persoon in kwestie bij. In het ergste geval belt zij een ambulance als de situatie daar om vraagt. Vanuit een ooghoek ziet de uitvaartspecialiste wat er gebeurt, maar zij kan doorgaan met de dienst, die vaak een strakke planning heeft.
Recentelijk nog, hadden wij een besloten afscheidsdienst; helaas was dat niet voor iedereen duidelijk. Er wilde een onbekende vrouw toch in de zaal plaats gaan nemen. Na een vriendelijk doch indringend verzoek van de gastvrouw, was de vrouw toch, zonder enig misbaar, weer vertrokken. Dit voorval vernam ik pas later die dag, zij had het zo mooi en rustig opgelost, super. Of het voorbeeld van een kind dat niet meer in toom te houden was. Onze gastvrouw nam het kind even mee om buiten te gaan bellenblazen en dat zorgde weer voor rust tijdens de afscheidsdienst. Eigenlijk zijn er te veel voorbeelden om op te noemen.
Na afloop van de dienst volgt het vertrek naar de begraafplaats. De uitvaartspecialiste kan onbezorgd met de overledene en de nabestaanden vertrekken en de gastvrouw blijft achter, zij regelt de zaken na de dienst op de betreffende locatie. Zij ruimt alle gebruikte spullen op, laadt haar auto vol en rijdt, indien haar assistentie nodig is, ook snel naar de begraafplaats. Om ook daar weer de rechterhand te zijn. Een steun en toeverlaat in weer en wind. Recent mochten wij een uitvaart verzorgen met 600 bezoekers, waarvan een groot aantal meeging naar de begraafplaats. Ook dat verliep, door het inzetten van 6 van onze gastvrouwen op rolletjes. Wij zijn trots op hen en zij zijn onmisbaar. Dames, nogmaals een welgemeend compliment voor jullie alziende ogen en ijverige inzet.
U begrijpt nu vast onze waardering voor deze vakkundige dames. Indien u bij een uitvaart ooit hulp nodig heeft, dan weet u ze te vinden. Indien u twijfelt of het een gastvrouw is, kunt u afgaan op hun toegankelijke glimlach en de broche met de tulp uit ons logo, die zij dragen.